Viktig information från Idre Fjäll

Här hittar du information om aktuella, större händelser som berör din vistelse hos oss på Idre Fjäll

Coronaviruset och Covid-19

Just nu undrar många över spridningen av coronaviruset och Covid-19. Idre Fjäll följer dagligen rapportering och relevanta riktlinjer från Folkhälsomyndigheten och agerar i enlighet med dessa. 

Coronaspridningen är givetvis mycket allvarlig. Vi följer löpande utvecklingen i landet och har tillsatt en särskild samordningsgrupp som samlas dagligen för att löpande utvärdera risker och vidta åtgärder enligt försiktighetsprincipen, kommunicera med myndigheter och instanser samt tillhandahålla våra gäster och medarbetare med korrekt och uppdaterad information. Efter de rekommendationer vi har från myndigheter i dagsläget bedömer vi i den lokala spridningsrisken såsom hög – och vi rekommenderar alla som rört sig i regioner med Coronaspridning att själva följa de riktlinjer som gäller hos vårdguiden 1177.se för att därigenom få mer information. Mer information kring våra åtgärder finns att läsa nedan.

UPPDATERING 27 MARS kl. 20.10 

Idre Fjäll erbjuder gratis ombokning till nästa säsong

Under fredagskvällen samlades styrelsen för Skidanläggningarnas Organisation SLAO och efter en gemensam bedömning och efter samråd med myndigheter har vi gemensamt beslutat att hålla öppet tills vidare. Anläggningarna har åtagit sig långtgående åtgärder för att minska smittorisker och Folkhälsomyndigheten är nöjda med vidtagna åtgärder.

Gäster bör dock själva göra sina egna bedömningar kring om man bör resa eller ej. För de som vill avboka har vi gemensamt kommit överens om att erbjuda ombokning till kommande vintersäsong kostnadsfritt.

Läs mer och omboka här >>

Vi uppdaterar kontinuerligt via våra plattformar allt eftersom ny information inkommer från myndigheter och förbund. För frågor avseende bokningar och åtgärder i vår verksamhet, se gärna info och FAQ nedan.

Har man rört sig i områden med hög smittorisk eller känner sig sjuk så ska man ringa Vårdguiden 1177 eller 113 13.

Kärlek och värme från alla oss på Idre Fjäll!

Mer information & kontakt

Officiell information och rådgivning

Hitta fakta online:

Aktuell & bekräftad information på Krisinformation.se
FAQ Folkhälsomyndigheten
SOS Alarm 11313
Rekommendationer och information om covid-19 hos Vårdguiden 1177

Åtgärder för att minska kontaktytor under din vistelse

Åtgärder kring service & köp

Idre Fjäll har tillsatt en särskild samordningsgrupp som dagligen samlas för att utvärdera risker, kommunicera med myndigheter och tillhandahålla gäster och medarbetare korrekt och uppdaterad information. Vi försöker hela tiden att tänka ut nya åtgärder som kan underlätta för våra gäster och som kan begränsa kontaktytor. Några av de åtgärder vi hittills har gjort för att underlätta är:

Vi har förlängt öppettiderna i vår incheckningskur. Den har nu även öppet på torsdagar från 14-19.
Se fullständiga öppettider här.

Vi erbjuder gratis utkörning av förbokade skidpaket. 
Läs mer och boka här.

Köp ditt skipass online och hämta ut det i en automat.
Köp skipass här.

Vi vill påminna alla gäster om möjligheten att checka ut genom att lämna nycklarna i nyckelboxen vid busshållplatsen, strax innan stora parkeringen vid Torget. 

På väg hit?

Vi har sammanställt tips för försiktighetsåtgärder hitresande gäster bör vidta. Läs mer här. 

Åtgärder i liftar & skidsystem

För att minimera risk för kö och närkontakt i skidsystemet har vi beslutat om följande åtgärder och tips till våra gäster: 

  • Vi har tagit bort singelköerna och uppmuntrar våra gäster att antingen åka själva eller med det egna resesällskapet i liften.
  • Vi har extra långa köfållor i förhållande till antalet gäster för att undvika kösamlingar
  • Tänk på att hålla avstånd i eventuella liftköer
  • Sitt gärna med mellanrum i liftarna
  • Välj alternativa knappliftar i stället för stolliftar i början av dagen och sprid ut er i systemet 
  • Vi har spridit ut samlingsplatserna för skidskolan och delat upp skidskolan i små grupper

Åtgärder kring städrutiner

Utökade städrutiner & desinficering

Utöver utökad städning och rengöring av publika ytor och toaletter, så har vi infört extra städrutiner för desinficering i stugor mellan avresa och ankomst.

Vi sprayar alla kontaktytor med ytdesinfektionsmedel vid både städning och avsyning. Detta gör vi även runtom på publika ytor och toaletter.

Åtgärder kring mat & nöje

Vi vill göra det enkelt för dig att äta i stugan, därför erbjuder vi några olika lösningar för att ta med dig maten hem.

Take Away från Understället

Take Away från PW Kök & Bar

Take Away från Charlie's

Take Away från Vildmarksnästet

Beställ matkasse från Ica med möjlighet till hemkörning

Väljer du att äta på restaurang har vi infört flertalet åtgärder för att hindra smittspridning. Bland annat så har all personal på sig engångsplatshandskar. I varje restaurang finns handsprit. I restaurangerna erbjuds endast tallriksservering direkt från köket. Allting som det finns risk att flera personer tar i är serverat från bakom disk, det gäller allt från vatten och bestick till bakverk och kaffe. 

Åtgärder kring mat & nöje

Vi har begränsat de delar av vår verksamhet på Idre Fjäll där det är risk för samlingar.

Följande har stängt:

  • Värdshuset
  • All After ski, även barnens After ski
  • Nattklubb
  • Samtliga konserter, teatrar och företällningar
  • Vi har stängt ner alla evenemang

Samtliga restauranger & barer följer nya restriktioner kring servering och har endast bordsservering och utglesade sittplatser. 

Åtgärder skidskola

Vi har lagt till fler mötesplatser för skidskolan för att undvika större samlingar. Våra skidvärdar finns på plats och hjälper er rätt. Se kartan för att hitta er samlingsplats! 

FAQ

FAQ CORONA/COVID-19

Finns det påvisade fall av Corona/Covid-19 på Idre Fjäll?

Nej, det finns inga påvisade fall på Idre Fjäll eller i närområdet, så vitt vi känner till. Vi följer dock händelseutvecklingen gällande Corona och Covid-19 noga och följer både Folkhälsomyndighetens uppdateringar och de rekommendationer som gäller inom ramen för SLAO. Idre Fjäll har sedan veckor tillbaka även tillsatt en särskild samordningsgrupp för att öka den generella beredskapen och tryggheten bland våra gäster.

Hur arbetar Idre Fjäll kopplat till Corona och Covid-19?

Vi följer löpande utvecklingen i landet och har tillsatt en särskild samordningsgrupp som samlas dagligen för att löpande utvärdera risker, kommunicera med myndigheter samt tillhandahålla våra gäster och medarbetare med korrekt och uppdaterad information. Efter de rekommendationer vi har från myndigheter i dagsläget bedömer vi i den lokala spridningsrisken såsom hög – och vi rekommenderar alla att själva följa de riktlinjer som gäller hos krisinformation.se respektive vårdguiden 1177.se för att därigenom få mer information. Vidtagna åtgärder redovisas ovan.

Vad har ni för rutiner? Vilka åtgärder har ni vidtagit?

Idre Fjäll följer regeringens, myndigheters och branschorganisationernas rekommendationer och har även tillsatt en särskild samordningsgrupp som samlas dagligen för att löpande utvärdera risker och vidta åtgärder, kommunicera med myndigheter samt tillhandahålla våra gäster och medarbetare med korrekt och uppdaterad information. Vidtagna åtgärder i nuläget inkluderar: • Folksamlingar kraftigt begränsade • Utökade tider för drive thru-incheckning • Pick-up box utomhus för automatisk uthämtning av skipass (vid Skicenter Syd) • Pick-up box i receptionen för automatisk uthämtning av skipass • Samlingsplatser för skidskolor utglesade med hjälp av skidvärdar • Möjlighet till hemkörning av livsmedel från ICA till alla boende på Idre Fjäll • Nöjesverksamhet inställd – after ski, teater, barnens after-ski samt nattklubb • Endast bordsservering samt begränsning av folkmängder vid restauranger • Utökade rutiner gällande städning och desinficering av offentliga miljöer • Större evenemang inställda i enlighet med Folkhälsomyndighetens riktlinjer, inkl. världscupfinalen i puckelpist och andra större tävlingar under våren • Merparten av restaurangerna erbjuder nu take away

Kommer ni fortsätta hålla anläggningen öppen för gäster under resten av våren?

Regering och myndigheter gör löpande bedömningar av riskerna och har hittills bedömt att vi kan ha öppet då vår huvudsakliga aktivitet sker utomhus och då vi har vidtagit långtgående åtgärder för att minska smittorisker. Görs det en annan bedömning så följer vi den samordnat inom ramen för vår branschorganisation SLAO.

Har någon del av verksamheten stängt på grund av Corona och Covid-19?

Ja, after ski, nattklubb, teater och events har ställts in. Övriga delar som exempelvis restaurang- och barverksamhet har anpassats utifrån gällande föreskrifter och rekommendationer. Läs mer om övriga åtgärder här ovanför.

Jag är sjuk och vill ha pengar tillbaka på mitt liftkort, hur gör jag?

Kontakta vår reception på 0253-41253 så ordnar vi en upphämtning av ditt skipass vid stugan. För att få återbetalning krävs ett läkarintyg.

Vad gäller för av- och ombokning?

Avbeställningsskydd

Kan köpas till en kostnad av 350 SEK per stuga/lägenhet. För paketresor/arrangemang och ospecificerade resor, där pris/person tillämpas, kan personligt avbeställningsskydd köpas för 150 SEK/person. Avbeställningsskydd kan enbart beställas vid bokningstillfället och gäller vid: - Dödsfall, sjukdom eller olycksfall som drabbat dig själv, make, maka, sambo, familj eller medresenär. - Inkallelse till krigsmakt eller civilförsvar. - Allvarlig händelse utanför din kontroll och som inte kunnat förutses vid bokningstillfället. För återbetalning läs vidare under ”Avbokning”.

Avbokning

Du kan nu omboka din resa till valfri vecka vintersäsongen 20/21. Se info högst upp på denna sida eller www.idrefjall.se/ombokning. Avbokning skall ske skriftligen eller muntligen till Idre Fjälls bokningsavdelning. Uppge alltid namn, kontraktsnummer och bokad ankomstdag.

Om du har avbeställningsskydd gäller följande:

Du kan nu omboka din resa till valfri vecka vintersäsongen 20/21. Se info högst upp på denna sida eller www.idrefjall.se/ombokning Vid avbokning behåller Idre Fjäll avgiften för avbeställningsskydd och en administrationsavgift på 400 SEK per stuga/lägenhet. Vid personligt avbeställningsskydd behåller Idre Fjäll avgiften för avbeställningsskyddet och en administrationsavgift på 200 SEK/person. Avbokning kan göras fram till ankomstdagen. Läkarintyg som bekräftar orsaken till avbeställningen krävs då mindre än 40 dagar återstår innan ankomst. Undantag: Vid avbokning av förbeställd mat senare än 4 dagar innan startdag, debiteras fullt pris. För grupp- och konferensarrangemang där måltider och/eller aktiviteter ingår hänvisar vi till Visitas allmänna villkor

Om du inte har avbeställningsskydd gäller följande:

Du kan nu omboka din resa till valfri vecka vintersäsongen 20/21. Se info högst upp på denna sida eller www.idrefjall.se/ombokning. Vid avbokning då mer än 39 dagar återstår innan ankomst, behåller Idre Fjäll 20% av logikostnaden. Vid avbokning då mindre än 40 dagar återstår innan ankomst, behåller Idre Fjäll inbetalat belopp för boendet. Vid avbokning av förbokad skidskola, aktivitet samt utrustning senare än 4 dagar innan startdag, debiteras en avbokningsavgift på 150 SEK/bokad skidskola, aktivitet och/eller utrustning. Vid avbokning senare än 24 timmar till startdag debiteras kund enligt gällande prislista. Avbokning av förbeställda ski-, spår-, rullskid-, trail-, liftpass kan göras fram till incheckningsdagen. Du erhåller inbetald summa för avbokat pass.

Tommy Halvarsson

Marknads- och försäljningschef