Ikon och länk till öppettider
Öppettider
Ikon och länk till kontaktuppgifter
Ikon och länk till webbkameror
Webbkameror
Ikon och länk till information om liftar, backar och spår
Liftar, backar & spår
Ikon och länk till kartor
Kartor
Englands flagga
En

Snöpremiär på Idre Fjäll i helgen

Idre Fjäll öppnar i helgen – med massor av snö

Idre Fjäll slår under fredagen upp portarna för vintersäsongen och välkomnar både turistande och idrottande gäster. Under vintern väntas ett fortsatt starkt intresse, även om omvärldsläget ännu är osäkert. Bokningsläget är 25 procent över föregående år. Intresset för träningsläger ökar också stadigt. Idre Fjäll har vidtagit en rad försiktighetsåtgärder för att säkra en trygg vistelse för gäster och medarbetare.

Intresset för svenska fjällvärlden ökas och breddas – och när Idre Fjäll under fredagen slår upp portarna för vintersäsongen är det med både nya toppnivåer i bokningsläget och med mer sparad snö än någonsin. Bokningsläget ligger 25 procent högre än föregående år.

Idre Fjäll välkomnar både gäster för utförsåkning liksom längdskidor och under öppningshelgen och efterföljande vecka kommer träningsgrupper för längdåkning liksom läger för landslaget i skidskytte hållas på anläggningen.

”Så himla kul att öppna, jag är i nästan i extas”, säger Marknads- och försäljningschef Tommy Halvarsson och tillägger: ”det har aldrig känts viktigare att kunna erbjuda våra gäster avkoppling, friluftsliv och träning. VI håller stränga rutiner och har stort fokus på säkerheten, men med det sagt så är det också så himla kul och både gäster och medarbetare är väldigt peppade att komma upp och köra. Det har varit en tuff vår och sommar och nu behöver vi nog alla en nystart”.

Nya riktlinjer för ökad säkerhet

Liksom sommar- och försäsong kommer Idre Fjäll att vidmakthålla stärkta säkerhetsrutiner för att minimera risken för smittspridning. Dessa riktlinjer utvecklas ständigt i linje med myndighetsrekommendationer och samordnas delvis även inom ramen för SLAO resp. Visita.

Under vintersäsongen innebär de nya rutinerna bl.a. att After Ski-verksamheten ställs in under hela säsongen samt extra långa lifttider för att minska köer. Nya riktlinjer presenteras i sin helhet på Idre Fjälls hemsida liksom i välkomstbrev direkt till kunderna.

Intresset får träningsläger ökar också stadigt. Detta tros bero på att man under Coronatider väljer tryggheten – men även att miljömedvetenheten blivit större.

”Vad vi nu ser är att våra satsningar på att erbjuda skräddarsydda lösningar i samråd med organisationer och hela idrottsrörelsen ger frukt”, avslutar Tommy Halvarsson.

Idre Fjäll gick under förra säsongen mot både omsättnings- och kundnöjdhetsrekord innan Coronakrisen slog till. För den kommande vintersäsongen väntas ett starkt intresse, även om omvärldsläget fortfarande är osäkert.

Välkomstbrev

Världen är fortsatt i en pågående kris och ändå åker folk på semester. Det kan tyckas konstigt, men det tycker inte vi. Vi vet hur viktigt vila, naturupplevelser och aktiviteter är för både den fysiska och den mentala hälsan. Kanske är det just nu viktigare än någonsin.

Det kommer inte bli en vinter som alla andra, men det kommer vara en viktig vinter där vi som representanter för besöksnäringen har ett stort ansvar för att våra gäster ska få njuta av ledighet under trygga former. Samtidigt gör vår personal, sjukvården och hela lokalsamhället en viktig och stor insats när vi tar emot våra gäster. Vi bygger alla vidare på vad vi lärt oss under vår och sommar och säkrar kontinuerligt och samordnat en trygg vistelse för både gäster och medarbetare.

När vi nu välkomnar vi vinterns gäster till fjällen och medarbetare tillbaka till sina arbetsplatser så är vår vädjan: Låt oss tillsammans ta oss an denna vinter med försiktighet och solidaritet som ledord.

Försiktighet, där vi alla är måna om varandras säkerhet, trygghet samtidigt och där vi värnar om vårdens resurser runt om i landet. Där vi gör våra val – i det stora och i det lilla – med försiktighetsprincipen som utgångspunkt och inte utsätter andra för fara i onödan.

Solidaritet, där vi alla och envar respekterar varandras beslut och ser till varandras behov. Där vi tar hand om varandra och ser till att vi alla får en bra vinter, oavsett om man semestrar, tävlar, tränar eller arbetar i fjällen.

Välkomna till vårt Idre Fjäll!

Tommy Halvarsson

Marknad & kommunikation