Ikon och länk till öppettider
Öppettider
Ikon och länk till kontaktuppgifter
Ikon och länk till webbkameror
Webbkameror
Ikon och länk till information om liftar, backar och spår
Liftar, backar & spår
Ikon och länk till kartor
Kartor
Englands flagga
En

Idre Fjäll bygger ut och hyllar grundare

Nu byggs året runt-gondollift och nya nedfarter.

Idre Fjäll lanserade under våren visionsprogrammet ”En framtid närmare naturen” – den största satsningen i stiftelsens historia. Idag meddelar stiftelsen att man tack vare en lyckosam försäljning av tomterna i området Hjelmbacken omedelbart påbörjar etapp 1 av visionsprogrammet. En året runt-gondollift kommer byggas och nya skidbackar kommer binda ihop fjället i sydlig riktning. Gondolen och nedfarterna väntas stå klara under vintersäsongen 2022/2023.

Idre Fjälls Vd Andreas Starenhed kommenterar:

"Tillsammans med våra gäster och stugägare bygger vi ett bättre Idre Fjäll, vilket är otroligt roligt. Både att vi ser ett så stort investeringsintresse från våra gäster, och att vi nu på en gång kan göra slag i saken och svara upp med mer och bättre skidåkning, mer natur för fler människor och samtidigt minimera köer"

Ett lättillgängligare fjäll för fler - året om

Det nya området Hjelmbacken är uppkallad efter Erik Hjelm, en lokal politiker i dåvarande Idre Kommun som var en av visionärerna för hur lokalsamhället skulle omvandlas från skogs- och gruvsamhälle till turistort – detta genom den skidanläggning som skulle komma att heta Idre Fjäll och som slog upp portarna 1968.

Nedfarterna med tillhörande lift kommer binda ihop Idre Fjälls sydliga riktning med en ny, 2,1 km röd/blå pist från toppen av Gränjesvålen. Den nya gondolliften kommer att nyttjas under hela året för att fler ska kunna ta sig upp på fjället, samtidigt som köbildning minimeras under de populäraste högsäsongsveckorna. Dessutom kommer en ny infartsväg byggas till det nya skidområdet, en ny väg som i framtiden kommer ansluta till stiftelsens nästa utvecklingsområde - Slättvåla.

"Vi fortsätter satsa med vårt utpräglade ’året runt-tänk’ och det känns ärofyllt att i och med detta även få möjlighet att hylla en av initiativtagarna Erik Hjelm, vars vision inneburit så mycket gott för hela norra Dalarna", säger stiftelsen Idre Fjälls ordförande Tomas Ringsby, och avslutar: "Nu kan vi på allvar välkomna till en skidåkning i toppklass för alla målgrupper och i alla väderstreck"

Själva byggnationen kommer startas under april månad 2022 och väntas kosta 240 miljoner.

Tommy Halvarsson

Marknad & kommunikation