Ikon och länk till öppettider
Öppettider
Ikon och länk till kontaktuppgifter
Ikon och länk till webbkameror
Webbkameror
Ikon och länk till information om liftar, backar och spår
Liftar, backar & spår
Ikon och länk till kartor
Kartor
Englands flagga
En

Världscupen i orientering till Idre Fjäll 2021

"En riktig höjdare"

VM på hemmaplan 2016 blev en stor succé. Nu står det klart att Sverige återigen ska arrangera internationella orienteringstävlingar av allra högsta klass; världscupen 2021 inleds med tre lopp på Idre Fjäll. "Det här blir en riktig höjdare", säger förbundschef Susanne Söderholm.

Svensk orientering trummar på. Antalet medlemmar ökar varje år, på Idrottsgalan nyligen stod orienteringslandslaget sannerligen i fokus och nu kan vi avslöja att premiärrundan av världscupen 2021 kommer att arrangeras på Idre Fjäll.

Totalt handlar det om tre lopp:

• 12 juni, medeldistans
  • 13 juni, stafett
  • 15 juni, långdistans

Samarbete i världsklass

Arrangemanget är ett trepartssamarbete mellan Svenska Orienteringsförbundet, Idre Fjäll och Idrefjällens OK och samtliga lopp avgörs alltså på Idre Fjäll.

- Väldigt glädjande att vi får hit världscupen igen. Dels är det ju häftigt för alla intresserade svenskar – jag är övertygad om att många kommer att bege sig till Idre Fjäll i mitten av juni nästa år – dels är det ju extra stimulerande för våra aktiva. Jag tror att de här tävlingarna kommer att bli riktigt häftiga, säger Svenska Orienteringsförbundets chef Susanne Söderholm.

"Löparna kommer sättas på prov"

Tävlingsgeneral är Idrefjällens OK:s Per Forsberg, vars kunniga speakerstämma allt som oftast guidar åskådarna på våra största tävlingar.

- Otroligt inspirerande och kul att få möjligheten att bjuda världens bästa orienterare till Idre Fjäll för tre spännande och utmanande världscuptävlingar. Det känns som om vi har mycket på plats för att kunna erbjuda alla ett topparrangemang, men kanske framför allt den fantastiska terrängen där löparna kommer att sättas på prov, säger Forsberg.

Fjärde världscupen för Idre Fjäll

En förutsättning för tävlingarna är Idre Fjäll, viktig samarbetspartner till såväl Svenska Orienteringsförbundet som världscuptävlingarna 2021.

Idre Fjälls marknads- och försäljningschef Tommy Halvarsson:

- Det ska bli fantastiskt roligt att få arrangera ytterligare en världscup och denna gång på sommaren. Vår erfarenhet från Skicross, Speedski och Moguls kommer väl till pass. Orienteringen spelar en betydande roll i vår historia och tävlingarna är ett härligt avstamp mot framtidens orientering på Idre Fjäll.

Förutom att se världseliten på första parkett för publik och sponsorer, så kan vi lova vackra och tuffa banor i äkta fjällmiljö.

Vill du veta mer?

Tommy Halvarsson