Ikon och länk till öppettider
Öppettider
Ikon och länk till kontaktuppgifter
Kontakt
Ikon och länk till webbkameror
Webbkameror
Ikon och länk till information om liftar, backar och spår
Liftar, backar & spår
Ikon och länk till kartor
Kartor
Englands flagga
En

Nyheter

En mössa som värmer mer – Idre Fjäll och Sätila fortsätter kampen mot barncancer

När vintern närmar sig återvänder Ski of Hope mössan – ett initiativ från Idre Fjäll och Sätila of Sweden, där alla intäkter går till Barncancerfonden. Förra året lanserades mössan för första gången, inspirerad av den ikoniska modell som bars av skidlegendaren Ingemar Stenmark. Intresset var fint, och tillsammans samlades över 215 000 kr in till stöd för barn som kämpar mot cancer.

Men viktigare än siffran var den respons ni fick från människor som köpte mössan – för att hedra någon, stötta en familj eller helt enkelt för att visa att man bryr sig. Det är den värmen som får initiativet att leva vidare.

– Det här projektet föddes ur en vilja att göra något meningsfullt tillsammans. När vi såg vad mössan betydde för människor, kände vi att vi måste fortsätta – inte för antalet sålda exemplar, utan för barnen och familjerna bakom varje krona, säger Tommy Halvarsson, Idre Fjäll.

 

För barnen och familjerna 

Årets Barncancermössa produceras i samma begränsade upplaga som förra året – ingen ny produktion väntar efter att de sista exemplaren är sålda. Varje mössa är en symbol, inte en produkt i massupplaga.

– Det värmer att se hur en liten idé kan bära så mycket omtanke. För oss är det inte antalet mössor som räknas, utan att varenda en bidrar till Barncancerfondens livsviktiga arbete, säger Maria Ericson, Sätila of Sweden.

Pengarna från försäljningen går direkt till Barncancerfonden och deras arbete med att finansiera barncancerforskning och ge stöd till drabbade.  För många familjer är stödet en del av deras kraft att fortsätta. Barncancermössan är dessutom en del av Idre Fjälls initiativ Ski of Hope, där besökare, volontärer och partners samlas för att göra skillnad. 

– Vi kan inte förändra allt. Men vi kan förändra något. Och ibland räcker ett ‘något’ längre än man tror, säger Tommy Halvarsson.

  

Fakta: Barncancermössan

Barncancermössan säljs exklusivt på Idre Fjäll från och med 23 december 2025.

  • Alla intäkter går till Barncancerfonden
  • Inspirerad av Ingemar Stenmarks klassiska mössa
  • Begränsad upplaga 
  • Säljs på Idre Fjäll från och med 2025-12-23

Maria Ericson

Brand Manager, Sätila

Tommy Halvarsson

Marknad & PR

tommy.halvarsson@idrefjall.se

Mediakontakt / Media Contact